Läkarbesök

Idag var jag som sagt till läkaren. Han konstaterade snabbt att jag hade något som heter Chondromalacia Patellae, ett sorts knäbesvär. Kan tydligen beskrivas som "huvudvärk i knät", gulligt. Chondromalacia Patellae betyder uppmjukning av knäskålsbrosket, vilket är precis vad det är. Mitt brosk var mjukt och ojämt och tydligen ganska "allvarligt" eller vad man säger. När han tryckte på knäskålen så skulle jag spänna lårmuskeln och det gjorde in i helvete ont i knät, det bara smattrade tills jag slutade spänna och det lät som att nån kastade glaspärlor på golvet eller nått!
Tidigare opererade och slipade dom knäskålarna på folk med dessa problem, men sen kom man fram till att det framkallar artros mycket fortare så nu för tiden gör man ingenting åt det. Problemet är vanligt hos tjejer och brukar växa bort när man är kring 20-25 år eftersom brosket hårdnar men han sa att jag kommer att få ha såhär ett bra tag till.


Det röda området är det "drabbade", där knäskålen tar emot benet (eller vad det nu är) bakom det, då båda två är gropiga och ojämna när man har det här problemet.

Dock avrådde han mig alla former av slalomträning eftersom knäna belastas då, inte heller någon knästyrkeövning (typ på gymmet), vissa typer av sätt att simma på, innebandy, snabba starter, snabba stopp, snabba vändningar osv. Fast jag kommer försöka köra på som vanligt, kanske begränsa mig dom dagar jag har extra ont. Nu har jag i alla fall fått namn på besväret som spökat i flera år :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0