Synfel

Något jag absolut inte tycker om hos mig själv är mitt synfel. Jag är närsynt, vilket innebär att jag ser saker tydligt på nära håll men dåligt på långt håll. Det sägs att närsynthet oftast är ärftligt, och båda mina föräldrar har dålig syn. Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var när jag fick dålig syn, men det var nog i början av mellanstadiet kanske?

För tre veckor sen var jag hos optikern och valde nya glasögon. Hon kollade hur dålig syn jag hade sist för jag sa att jag ser lika dåligt som en gammal tant, men hon skrattade bara först men sen när hon kollade hur dålig syn jag har så sa hon att jag faktiskt nästan gjorde det haha ;) Förra veckan var jag och gjorde en synkoll. Det hade blivit lite sämre på ena ögat men knappt så att det märktes någon skillnad.



Pappa gjorde synkoll samtidigt som mig, han hade typ -0,75 som sämst tror jag. Jag har -4,75 på vänster öga och -5,25 på höger öga om jag inte minns fel. Och det är sjukt dåligt! Gränsen för stark närsynthet går vid -6,00. Undra hur jag kunnat få så dålig syn? Mamma har också långt ifrån så dålig syn som jag har. Jag är typ blind utan glasögon, hade aldrig kunnat gå en dag utan dom för jag hade typ ramlat i trappor och sånt haha! :P

Nått man kan glädja sig åt är att synen brukar bli bättre när man blir äldre när man är närsynt. Det handlar om att nått är för spänt i ögat och det blir slappare när man blir äldre (därför man får dålig syn när man blir gammal, fast då får man dålig på nära håll).

Första veckan i maj borde jag få mina nya glasögon. Har alltid haft såna som jag har nu, förutom mina första glasögon. Så det blir en stor omställning så att säga. Sen är det svårt för mig att få ett helhetsintryck eftersom jag ser typ 10 centimeter framför mig och när man provar glasögon så är det ju inga glas med styrkor i dom. Men mamma och pappa tyckte jag passade bättre i dom än i de som jag har nu, så får hoppas att jag också tycker det när jag fått hem dom! Längtar lite samtidigt som jag har ångest ifall jag inte kommer trivas i dom. Men jag vill se bra, har aldrig varit nöjd med glasögonen jag har nu för jag har sett dåligt i dom sen jag fick dom för två år sedan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0