3 520 personer har efternamnet Hermansen

Jag stör mig på folk som inte kan stava mitt efternamn. Eller inte specifikt på dom kanske, men på det faktum att dom inte kan stava det trots att man stavar det åt dom eller till och med skriver det själv! Typ när man bokar nånting och stavar det åt dom så stavar dom ändå fel?! Och när jag anmäler mig till tävlingar med hunden så skriver jag mitt efternamn och så stavar dom det ändå på nå annorlunda sätt?! Precis som om jag inte skulle kunna stava mitt eget efternamn?



Det är Hermansen, inte Hermanson, Hermansson, Hermanssen eller Hermansén, okej? Det är norskt och det har ändelsen -sen såsom många andra norska efternamn, typ Hansen, Petersen, Henriksen, Andersen osv. Och det uttalas fortfarande med betoning på S, inte på E som många tror eftersom det bara är ett S i namnet. Men norska efternamn uttalas med betoning på s:et trots att det bara är ett s, det gör inte svenska efternamn.

Är det så konstigt att jag inte använder mitt efternamn Auoja, när folk inte ens kan stava till Hermansen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0