Första besöket

Idag var första besöket hos tandläkaren på inskolning. Vi pratade lite om vad min rädsla kan bottna i men kom inte fram till något, och de frågade vad det är jag är rädd för (t.ex. att ligga i stolen, bedövning, borren osv) och kom fram till att ja, det är allt haha. Till och med att sitta i väntrummet gör mig supernervös och så fort jag sitter i stolen så väntar jag bara på att något ska göra ont. Brukar ha ångest flera veckor och ibland till och med månader före tandläkarbesöket, men idag blev jag nervös först när vi stanna bilen på parkeringen och bara det är faktiskt ett stort framsteg för mig.

Sen pratade hon och visade hur man borstar tänderna på rätt sätt, pratade om användning av tandtråd och flourskölj/tabletter och sånt. Efter det skulle hon putsa mina tänder för att se hur jag tyckte det var. Och det var ju inte alls farligt, mer än att det gjorde ont ibland för mitt tandkött var inflammerat. Sen tog hon med tandtråd och visade hur jag skulle göra för jag har väldigt trångt mellan tänderna. Sen skrapade hon tänderna och fyfan vad äckligt det var, jag bara ryste! Fast hon tog det lugnt så det gick bra, men mysigt är det ju inte. Efter det var det inte så mycket mer, då avslutade vi.

Hon var väldigt positiv och tyckte vi hann med mycket idag och att jag var lugn. Det var bara i början som jag kände mig nervös. Nästa gång jag ska dit är på torsdag nästa vecka och då skulle vi göra samma sak och prata lite om kost och vad som händer när man stoppar något i munnen. Kände mig jätteglad efter dagens besök, har aldrig mått så bra när jag lämnar tandläkaren :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0