Ny kategori

Har fixat en ny kategori i bloggen Viktminskning, PA. Det är nämligen så att jag har börjat banta - och det tillhör vårat projektarbete nu i trean. Inte att banta, men det är ett hjälpmedel i själva projektarbetet. Den här kategorin är till för att jag ska skriva lite tankar och sådär om detta. Även skriva hur mycket jag har gått ner varje vecka. Jag har tagit hjälp av Viktväktarnas metod, läs mer på www.viktvaktarna.se. Jag räknar dock med det gamla systemet, som bara kallas för points. Det eftersom vi redan har allt material hemma då mamma bantat med Viktväktarna förr. Material från Viktväktarna (hur många points det är i allt osv) går nämligen inte att få tag på om man inte blir medlem och betalar.

Jag har aldrig varit en sån tjej som är fixerad vid vågen, vilket många tjejer är i dagens samhälle. Fatum är att innan jag vägde mig i onsdags så har jag inte vägt mig på två år! Vikten har ingen betydelse för mig, så länge man trivs med hur man ser ut. Så det var inte förrän i onsdags som jag insåg att jag har gått upp en hel del sen jag träffade Christoffer. Inte så att det är hans fel, men det är lätt att lägga på sig när "man vet att man har någon". Jag har aldrig riktigt brytt mig, men nu så ser jag (och andra) att jag faktiskt lagt på mig. Det är inte så att jag blivit värsta fet och som en köttbulle i ansiktet, men lite rundare har man ju blivit i ansiktet och mage har jag också fått. Det är skillnad när man jämför med hur jag såg ut sommaren 2008 (då jag träffade Christoffer) - då hade man ju nämligen legat i ett halvår och hårdtränat på gymmet tre gånger i veckan och varit ute och sprungit för att vara fit for fight inför grundalbalen. Jag är inte överviktig, men jag vet att jag väger för mycket för min längd och för mitt eget bästa. Jag är trots allt knappt 160 centimeter.

Dock är inte min kroppsbyggnad till för att väga typ 50 kilo. Jag är för brett byggd för att kunna väga så lite, då skulle jag vara tvungen att svälta mig själv tror jag. Jag är inte sådär spinkig och liten som kanske många andra på 160 cm är, men det är inget som besvärar mig. Men det är som sagt inte riktigt vikten jag fokuserar på, utan att jag vill bli smalare, och se ut ungefär så som jag gjorde sommaren 2008. Då mådde jag som bäst.

Den här nya kategorin är alltså till för att sporra mig också, att sedan kunna gå tillbaka och se att jag faktiskt har gått ner ett par (eller förhoppningsvis väldigt många) kilo, att jag faktiskt KAN. Jag kommer ha delmål att nå - det kommer vara såna mål som man inte når på en vecka eller två men lite längre tid. Kanske ganska många kilo i början och färre och färre allt eftersom jag når delmålen, eftersom man inte kan gå ner hur mycket som helst direkt.

Det som är så bra med Viktväktarna är att du får äta vad som helst, verkligen! Det är bara det att du äter i begränsade mängder. Antal points räknas ut beroende på ditt kön, längd, nuvarande vikt, dagliga aktivitet och om du vill gå ner i vikt eller bibehålla din nuvarande vikt. Hittills har det funkat jättebra, och jag tror inte jag kommer stöta på några enorma problem direkt. Det är väl bara lite tradigt de där gångerna som man knappt går ner i vikt, för såna tillfällen kommer ju också att komma.

Under den här kategorin kommer jag varje onsdag att skriva: hur mycket jag har gått ner sedan början, hur mycket jag har gått ner sedan förra veckan, hur många cm jag minskat runt magen sedan början, hur mycket jag minskat runt magen sedan förra veckan och hur långt jag är ifrån mitt delmål. Jag har fyra delmål. Det fjärde och sista delmålet kommer dock bara vara en bonus om jag klarar, så det är inte alls säkert.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0