Sagan om Ekorr-Jan

Förra veckan skulle vi skriva en romantisk dikt i skolan (skitkul, jag vet). Vi skrev iaf om en ekorre vid namn Ekorr-Jan, eftersom jag och Sofie skrivit en fabel om han tidigare. Hon vela att jag skulle lägga upp den på bloggen men har inte hittat den förrän nu när jag har städat, så ska slänga upp den åt henne då :D Jag har skrivit upp vad en fabel är också, så kan lika gärna skriva det för dom som inte fattar, eller om Sofie inte kommer ihåg. En fabel är korta berättelser med djur i huvudrollen. Avslutas med sensmoral på slutet (slutsats/poäng/en lärdom).

"Ekorren Jan var en aktiv familjemedlem. Han hade mycket att tänka på och han var den som såg till att familjens små ekorrungar hade mat för dagen. Varje dag sprang Ekorr-Jan över en stor trafikerad väg för att hämta granskogens finaste kottar.
En dag var Ekorr-Jan extra stressad eftersom han hade försovit sig. Han skyndade sig över vägen och hämtade kottarna. När han var påväg tillbaka kom gamla Agda körandes. Ekorr-Jan sprang ut på vägen, och eftersom någon placerat en tegelsten under gamla Agdas bromspedal så kunde hon inte stanna. Ekorr-Jan blev överkörd och helt platt. Han dog omedelbart.
Gamla Agda hade tur i oturen eftersom hon älskade ekorrar. Hon tog med sig Ekorr-Jan hem och stoppade upp honom i sin bokhylla tilsammans med sina andra uppstoppade ekorrar. Ekorr-Jans barn dog också eftersom de inte hade någon som matade dom längre.
Se dig alltid för innan du springer över vägen!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0